Yükseköğretim Dergisi TÜBA-HER / Cilt 14 - Sayı 1

Matematik Öğretmen Adaylarının Üretken Yapay Zeka ile Ders Planları Geliştirme Süreçlerindeki Kullanım Şemaları

İnsanlar ve teknolojiler arasındaki etkileşim yıllardır devam etmektedir. ChatGPT gibi üretken yapay zeka araçları, son zamanlarda eğitim başta olmak üzere çeşitli alanlarda çeşitli amaçlarla kullanılmaktadır. Yapay zeka araçları, yükseköğretim kurumlarının misyon ve vizyonunda köklü değişikliklere sebep olma potansiyeline sahip olup, öğretmen yetiştiren yükseköğretim kurumlarını da etkilemektedir. Araçlar, "kullanım şemalarının" oluşumu veya gelişimi yoluyla insan faaliyetlerini etkiler ve yönlendirirler. Bu çalışmanın amacı, matematik öğretmen adaylarının ChatGPT ile ders planları geliştirme süreçlerini, kullanım amaçları ve kullanım şemaları özelinde incelemektir. Araştırma, 2022-2023 akademik yılının bahar döneminde gerçekleştirilmiş ve bir durum çalışması olarak tasarlanmıştır. Katılımcılar Türkiye’de bir eğitim fakültesinin 2. sınıfında öğrenim gören on matematik öğretmen adayından oluşmuştur. Çalışma sekiz hafta sürmüştür. Çalışmada kullanılan veri toplama aracı olarak, katılımcıların yapay zeka ile etkileşime girdiklerinde haftada en az bir kez doldurdukları günlükler, katılımcıların ChatGPT ile yaptığı konuşmaların ekran görüntüleri ve katılımcıların hazırladıkları ders planları kullanılmıştır. Toplanan veriler, enstrümantal yaklaşım çerçevesinde içerik analizine uygun olarak çözümlenmiştir. Analiz sonuçları, ders planlama süreci boyunca matematik öğretmen adaylarının altı farklı kullanım amacı ile ilişkili altı kullanım türünde ChatGPT'yi kullandıklarını ortaya koymuştur.

Atıf vermek için tıklayın.

Not: Crossref'te bulunan "Actions" sekmesi üzerinden atıf metnine ulaşabilirsiniz.

Menekşe Seden Tapan Broutın
DOI: 10.53478/yuksekogretim.1347061