Yükseköğretim Dergisi TÜBA-HER / Cilt 14 - Sayı 1

Cerrahi Hemşireliği İntörn Uygulama Programının Değerlendirilmesi: Katılımlı Eylem Araştırması

Bu çalışma, cerrahi hemşireliği intern uygulama programı aracılığıyla öğrenciler için etkili bir öğrenme süreci geliştirmek ve uygulamak amacıyla yapılmıştır. Araştırma, katılımlı eylem araştırması türündedir. Araştırmanın örneklemini, bir üniversitenin hemşirelik fakültesinde öğrenim gören ve Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği İntern Uygulama Dersi’ni gönüllü seçen 33 öğrenci oluşturmuştur. Veriler 2018-2019 öğretim yılında toplamda 14 haftalık intern uygulaması sürecinde toplanmıştır. Araştırma verilerini; intern uygulaması öncesi ve sonrası öğrenci görüş ve değerlendirmeleri, öğrenci ödevleri, akademik başarı notları, akran değerlendirmelerinden elde edilen veriler oluşturmuştur. Ayrıca 36 madde ve 6 alt boyutlu “İntern Öğrencilerin Klinik Öğrenme Ortamlarını Değerlendirme Formu” kullanılmıştır. Veriler uygun nitel ve nicel yöntemlerle analiz edilmiştir. Uygulama öncesi intern öğrencilerden elde edilen görüşlerden “kişisel gelişim”, “mesleki gelişim” ve “özel beklentiler” ile uygulama sonrası “kişisel gelişim”, “mesleki gelişim” ve “sınırlılıklar” temaları ortaya konmuştur. Öğrencilerin klinik öğrenme ortamlarını genel olarak ve iletişim, öğrenme fırsatları, öğrenme desteği, klinik atmosfer, hemşirelik uygulamaları, öğrenme süreci alanlarında “oldukça uygun” ve “uygun” olarak değerlendirmiştir. Araştırmadan elde edilen diğer veriler ışığında, cerrahi intern uygulama programı etkili bir öğrenme süreciyle birlikte öğrenciler için yararlı sonuçları ortaya koymuştur. İntern öğrencilerin uygulama sonrası klinik öğrenme ortamlarını yeterli ve uygun buldukları, beklentilerinin üzerinde kazanımlar elde ettikleri, mesleki ve kişisel açıdan kendilerini geliştirdikleri, uygulanan cerrahi hemşireliği intern uygulama programının etkili olduğu sonucuna varılmıştır.

Atıf vermek için tıklayın.

Not: Crossref'te bulunan "Actions" sekmesi üzerinden atıf metnine ulaşabilirsiniz.

Emine Çatal , Cafer Özdemir , Fatma Cebeci
DOI: 10.53478/yuksekogretim.1259229