TÜBA Başkanı Prof. Acar “Türkiye’de Bilgi Üretimi ve Bilim Politikaları Uluslararası Sempozyumu” Açılışına Katıldı

TÜBA Başkanı Prof. Acar “Türkiye’de Bilgi Üretimi ve Bilim Politikaları Uluslararası Sempozyumu” Açılışına Katıldı

TÜBA Başkanı Prof. Dr. Ahmet Cevat Acar ve Konsey Üyesi Prof. Dr. Muzaffer Şeker, Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu (AKDTYK) Atatürk Araştırma Merkezi (ATAM) iş birliğinde Ahi Evran Üniversitesi’nde düzenlenen ve üç gün sürecek olan “Türkiye’de Bilgi Üretimi ve Bilim Politikaları Uluslararası Sempozyumu”na katıldı.

“Benim manevî mirasım ilim ve akıldır.” diyen Gazi Mustafa Kemal Atatürk’ün vefatının 79. yılı anısına düzenlenen Sempozyum’un 15 Kasım günü Fen Edebiyat Fakültesi Konferans Salonu’nda yapılan açılışı TÜBA Başkanı Prof. Dr. Ahmet Cevat Acar, Rektörü Prof. Dr. Vatan Karakaya ve ATAM Başkanı Prof. Dr. Mehmet Ali Beyhan tarafından gerçekleştirildi. Açılışa ayrıca Ahi Evran Üniversitesi Rektör Yardımcıları Prof. Dr. Ahmet Gökbel ve Prof. Dr. Mustafa Kurt ile il yöneticileri, bilim insanları ve öğrenciler katıldı.

TÜBA Başkanı Prof. Acar: “Eğitim alanında kalite artmalı.” 
Türkiye’nin ihtiyacı olan bilimsel çalışmalar ve eğitim sistemi üzerine değerlendirmelerde bulunan Acar, bilginin artırılması ve üretilmesi konusunda Milli Eğitim Bakanlığı’nın birçok yatırım yaptığını belirterek nicel anlamda bakıldığında Türkiye’de bilim alanında büyümenin sağlandığını söyledi. Eğitim alanında kalitenin artmasının ihmal edilemez bir gerçek olduğunu dile getiren TÜBA Başkanı Prof. Dr. Ahmet Cevat Acar, sistemde yapılan yeniliklerle çok daha iyi sonuçlar alınacağını dile getirdi.

Prof. Acar yabancı dilde eğitim konusunda ise şu şekilde konuştu: “Türkiye’de yabancı dille öğretim yaparak bilim üretimi olamaz. En etkili bilimsel bilgi ana dille yapılandır. Ama biz yabancı dilde eğitim vermek konusunda yarışır durumdayız. Eğer Türkiye’nin bir medeniyet iddiası varsa -ki olmak zorundadır- Türkçenin eğitim ve bilim dili olması şarttır. Aksi halde yabancı dille eğitim yaparak o dilin ülkelerine hizmet edersiniz. Yabancı dil öğretmek için bilgi üretimini feda etmeye değer mi? Osmanlı’nın son dönemlerinde yetişen önemli isimler yabancı dilde eğitim almadan dil öğrenmişlerdir. Türkiye’de kendimizin de içinden geçtiği öğretmemeyi amaçlayan yabancı dilde bilgi üretiminin ivedilikle ele alınması gerektiğini düşünüyorum.”

ATAM Başkanı Prof. Beyhan: “Ülkemizde geniş bir üniversite potansiyeli var.” 
Sempozyum’unun 2017 yılında gerçekleştirilen üçüncü etkinlik olduğunu belirten Prof. Dr. Mehmet Ali Beyhan, bundan önce gerçekleştirilen etkinlikler hakkında da bilgi verdi. Ülkemizde geniş bir üniversite potansiyeli olduğunu belirten Beyhan, ülkemizin bu tür bilimsel aktivitelere ihtiyacı olduğunu ifade etti. Cumhuriyetimizin kuruluşunun 100. yılına denk gelen 2023 yılı için Türkiye’de birçok planlama ve çalışma yapıldığını vurgulayan Prof. Dr. Mehmet Ali Beyhan, bu kapsamda akademisyenlere de büyük görev düştüğünü söyledi. Şimdiye kadar gerçekleştirdikleri sempozyumlarla bilim dünyasına ve ülkemize kattıkları değerlerin muhasebesini yaptıklarını dile getiren Beyhan, bu kapsamda Türkiye’nin geldiği konumu değerlendirerek daha fazla bilgi üretmeye ihtiyaç olduğunun altını çizdi.
 
Ahi Evran Üniversitesi Rektörü Prof. Karakaya: “Türkiye’de bilgi üretimi ekonomik büyüme ve uluslararası ilişkiler kadar önemlidir.”
Türkiye’de bilgi üretimi konusu üzerine kısa bir değerlendirme yapan Prof. Karakaya, bilgi üretimi ve bilim politikaları konusunun Türkiye’nin ekonomik büyümesi ve uluslararası ilişkileri kadar önemli olduğuna inandığını belirtti ve bir ülkenin hedeflerinin bilimsel verilere dayanması gerektiğini vurguladı. Rektör Karakaya sözlerini şu şekilde sürdürdü: “Bu yüzden ülkemizin bilim politikaları sürekli gündemimizde olmalı ve üzerinde tartışıyor olmalıyız. Ülkemizde bilgi üretimi konusuna nitelik ve değer üretme açısından bakıldığında sonuçlar istenildiği gibi değildir. Bu anlamda dünya ülkeleri ile aramızda bir fark var. Bilgi sadece teknoloji için üretilmez, ülke olarak sosyal değişimlerin etkisini yönlendirecek bilimsel bilgi düzeyimiz yüksek değil. Ülkemiz bilim insanları tarafından ortaya konulan bir sosyal teori, toplum tarafından takip edilerek dönüşüm yaşanacak ortamlara henüz ulaşamamıştır. Bu sonuçları doğuran süreçler yanlış kurgulanmış eğitim politikalarından kaynaklanmaktadır. Evrensel tanımı gereği bilgi üretim merkezleri olan üniversitelerin evrensel tanımlarına göre konumlanamamış olması, bilgi üretimi konusundaki temel problemlerden birini teşkil etmektedir. Bilimsel bilgi üretim evreleri olan lisansüstü çalışmaların kalitesini artırmak zorundayız.”

Açılış konuşmalarının ardından ATAM Başkanı Prof. Dr. Mehmet Ali Beyhan’ın başkanlığını yaptığı ilk oturumda; Prof. Dr. Hamza Yılmaz “İnsan Potansiyelimiz ve Bilim Politikalarımız”, Prof. Dr. Vatan Karakaya “Matematik Öğretimi ve Bilimsel Düşünce İlişkisi”, Prof. Dr. Hasan Tahsin Fendoğlu “Türkiye’de Hukuk Eğitimi”, TÜBA Konsey Üyesi ve Necmettin Erbakan Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Muzaffer Şeker “Türkiye’de Sağlık Alanındaki Bilimsel Faaliyetlerin Değerlendirilmesi”, Prof. Dr. Hasan Onat “Din Alanında Bilgi ve Din – Bilim İlişkisi”, Doç. Dr. Burak Tangör “Kuram ve Siyasa Arasındaki İlişki: Siyasa Bağıntılı Kuramsal Çalışmaların Artırılmasına Yönelik Öneriler” konulu bildirilerini sundular.

51 bildirinin sunulacağı sempozyumda eş zamanlı olarak 3 salonda sunumlar yapılacak.

İlgili Fotoğraflar